سهمیه استعداد درخشان به مثابه جواز ورود به مقطع کارشناسی ارشد (مقاله دوم)

✴️ حمایت از دانشجویان استعداد درخشان در کنکور کارشناسی ارشد

?در مقاله پیشین در خصوص آيين نامه پذيرش با آزمون استعدادهاي درخشان در دوره هاي كارشناسي (پيوسته و ناپيوسته) و كارشناسي ارشد مصوب ۱۳۹۳ سخن گفتیم. در مقاله حاضر نکات مهمی در خصوص این آیین‌نامه را تشریح خواهیم کرد.

1. طبق ماده دوم آیین‌نامه فوق، جایابی دانشجویان مشمول این آیین‌نامه جزو وظایف سازمان سنجش آموزش کشور است؛ بدین لحاظ دانشجویان استعداد درخشانی که در کنکور شرکت کنند، بالقوه امکان پذیرش در هر دانشگاهی را دارند. این در حالی است که «آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون» صرفاً مفید اختیار برای دانشگاه‌ها است؛ بنابراین اگر دانشجوی استعداد درخشانی قصد تحصیل در دانشگاه خاصی را داشته باشد، شرکت در کنکور و استفاده از سهمیه موضوعِ آیین‌نامه اخیر، اکیداً توصیه می‌شود.
2. طبق مواد اول و دوم آیین‌نامه مذکور، سازمان سنجش آموزش کشور ده درصد سهمیه آزاد در هر رشته-محل (با تقریب اضافی) را به دانشجویان مشمول این آیین‌نامه اختصاص خواهد داد؛ برای مثال اگر دانشگاه شهید بهشتی 11 نفر ظرفیت برای رشته حقوق خصوصی اعلام کند، سازمان سنجش مازاد بر این ظرفیت، دو صندلی به دانشجویان مشمول این آیین‌نامه تخصیص خواهد داد.
3. تا یک سال پس از فارغ‌التحصیلی نیز می‌توان از مزایای این آیین‌نامه برخوردار شد؛ بنابراین و برای مثال دانشجوی رتبه اولی که به لحاظ میانگین نمرات تمام دروس در جایگاه اول قرار دارد و حداکثر ظرف هشت نیم سال فارغ‌التحصیل می‌شود تا یک سال پس از فارغ التحصیلی نیز می‌تواند از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند شود.
4. هر دانشجو تنها یکبار فرصت استفاده از این تسهیلات در مقطع ارشد را دارد؛ بنابراین آن را غنیمت بشمارید.
5. بر خلاف برخی شایعات، استفاده از این آیین‌نامه هیچ تضییقی برای استفاده از سهمیه استعداد درخشان در مقطع دکتری به وجود نمی‌اورد.

?در مقالات بعدی به تشریح ابعاد آیین‌نامه ارایه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره‌های تحصیلی بالاتر (ارشد بدون آزمون) خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *