معرفی المپياد علمي دانشجويي و مراحل آن

? المپياد علمي دانشجويي رویدادی علمی است که همه ساله توسط مرکز المپیاد دانشجویی کشور (تابعه سازمان سنجش آموزش کشور) در سراسر کشور برگزار می‌گردد. المپیاد علمی دانشجویی کشور برای اولین بار در سال ۱۳۷۵ برگزار شد. در ابتدا رشته حقوق جزو حوزه‌های المپیاد محسوب نمی‌شد تا اینکه در یازدهمین مرحله از المپیاد که در سال ۱۳۸۵ انجام شد، امکان رقابت دانشجویان این رشته نیز فراهم گردید. المیپاد مذکور در رشته حقوق یکی از معدود مسابقات علمی به شمار می‌آید که در آن به دانشجویان اجازه داده می‌شود، به صورت تشریحی با سایر دانشجویان کشور به رقابت بپردازند.

?المپیاد مختص به دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی است و این دانشجویان می‌توانند به دو طریق در المپیاد شرکت کنند.

✔️نخست آنکه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته ورود به دانشگاه‌ها به منزله مرحله نخست متمرکز المپیاد به شمار می‌آید و از این حیث کلیه دانشجویانی که در این آزمون شرکت می‌کنند، در واقع در مرحله نخست المپیاد نیز شرکت کرده‌اند. همه ساله مرکز المپیاد از میان دانشجویان متقاضی تمام گرایش‌های کارشناسی ارشد با محاسبات خاص خود 15 نفر را به عنوان نفرات برتر مرحله نخست متمرکز المپیاد شناسایی می‌کند.

✔️دوم آنکه نظام غیرمتمرکزی برای شناسایی دانشجویان به عنوان مرحله اول المپیاد وجود دارد که به طور کلی از دو مرحله تشکیل می‌شود. 1) در مرحله نخست دانشکده‌های حقوق دانشگاه‌های دولتی کشور با معیارهای مد نظر خود (معدل یا آزمون داخلی) اسامی پنج نفر از دانشجویان برگزیده خود را به مراکز قطب‌های دانشگاهی کشور ارسال می‌کنند. 2) در مرحله دوم دانشجویان معرفی‌شده از دانشگاه‌ها در مرکز هر یک از قطب‌های هشت‌گانه کشور طی دو روز به رقابت علمی (به صورت تشریحی) می‌پردازند. برگزیدگان هر یک از هر قطب‌های دانشگاهی بنا بر سهمیه‌های تعریف شده به عنوان برگزیدگان مرحله نخست غیرمتمرکز المپیاد به مرکز المپیاد معرفی خواهند شد. (سهمیه کل دانشگاه‌های استان تهران 10 نفر است.)

? برگزیدگان مرحله متمرکز و غیرمتمرکز المپیاد در مردادماه هر سال به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. رتبه‌های 1 تا 15 در این مرحله به منزله استعداد درخشان به شمار می‌آیند و امتیازات متعددی به ایشان تعلق خواهد گرفت.

? در مطلب بعدی مزایا و جوایز اعطایی به رتبه‌های برتر المپیاد را شرح خواهیم داد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *