سهمیه استعداد درخشان به مثابه جواز ورود به مقطع کارشناسی ارشد (مقاله اول)

وزارت علوم در راستای سیاست‌های حمایتی خود از صاحبان استعداد درخشان، مسیر ورود این دسته از دانشجویان به مقاطع بالاتر را هموار کرده است. در این راستا وزارت مذکور دو آیین‌نامه متفاوت (ورود به مقطع بالاتر با آزمون و بدون آزمون) برای حمایت از این دانشجویان وضع نموده است. در این سلسه از مقالات به بررسی ابعاد هر کدام از این آیین‌نامه‌ها خواهیم پرداخت.

✴ حمایت از دانشجویان استعداد درخشان در کنکور کارشناسی ارشد (آیین‌نامه نخست)

⚖ طبق ماده نخست آيين نامه پذيرش با آزمون استعدادهاي درخشان در دوره هاي كارشناسي (پيوسته وناپيوسته) و كارشناسي ارشد مصوب ۱۳۹۳ برخی از برگزیدگان علمی، در آزمون کارشناسی ارشد از سهمیه ویژه‌ای برخوردار هستند:

1⃣ برگزیدگان رتبه‌های 1 تا 15 مرحله نهایی المپیادهای دانشجویی کشور.

2⃣دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی

3⃣رتبه های اول تا سوم جشنواره‌های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا، فارابی در دوره کارشناسی با مشارکت حداقل 50 درصد در رتبه.

4⃣دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته در طی هشت نیم سال و ناپیوسته در چهار نیم سال، بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی.

⬆افراد فوق سهمیه ویژه‌ای در کنکور کارشناسی ارشد دارند که مازاد بر سهمیه عادی ایشان است. تمام دانشجویان فوق، فارغ از اینکه در کدام گرایش امتحان داده باشند، بر اساس میانگینِ ترازِ کلِ دروسشان با یکدیگر سنجیده می‌شوند؛ در صورتی که فردی در سهمیه استعداد درخشان اولین نفر باشد، هر رشته-محلی که بخواهد را می‌تواند انتخاب کند؛ البته مشروط به اینکه حداقل 90 درصد نمره «آخرین فرد پذیرفته شده در رشته-محل مورد علاقه‌ش» را کسب کرده باشد. به همین ترتیب نفرات بعدی نیز با رعایت همین شرایط و منوط به وجود ظرفیت، پذیرش خواهند شد؛ به عنوان مثال اگر یکی از داوطلبان که به دروس مربوط به گرایش حقوق خصوصی پاسخ گفته و حائز یکی از عناوین چهارگانه فوق بوده است، موفق شود به لحاظ میانگینِ ترازِ کلِ دروس، (اعم از دروس خصوصی و غیره) در مجموع رتبه اول سهمیه استعداد درخشان را کسب کند، در وهله اول بررسی خواهد شد که با استفاده از سهمیه آزاد می‌تواند در اولین رشته-محل قبول شود یا خیر؟ در صورتی که وی نتواند با استفاده از سهمیه آزاد قبول شود، نوبت به سهمیه استعداد درخشان خواهد رسید و بررسی می‌شود در رشته-محل مورد نظرش 90 درصد «آخرین فرد قبول شده به طور عادی» را احراز کرده است یا خیر؟ در صورت منفی بودن پاسخ، دومین اولویت او بررسی خواهد شد و این ترتیب تا پایان فهرست اولویت‌های او ادامه پیدا خواهد کرد. دقیقاً همین ترتیبات در خصوص رتبه‌های بعدیِ سهمیه استعداد درخشان لحاظ خواهد شد.

در مقالات بعدی به تشریح ابعاد دیگری از این آیین‌نامه خواهیم پرداخت.

مشاهده در کانال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *