سیر عقل در منظومه حقوق بین‌الملل: اصول اساسی روش‌شناختی حقوق بین‌الملل

عنوان: “سیر عقل در منظومه حقوق بین‌الملل: اصول اساسی روش‌شناختی حقوق بین‌الملل”
نویسنده: دکتر هدایت‌الله فلسفی
ناشر: فرهنگ نشر نو‏
مشخصات: ISBN: ۹۷۸-۶۰۰-۴۹۰-۰۲۹-۴، چاپ نخست ۱۳۹۶، ۶۱۶ صفحه.

روش‌شناسی حقوقی علمی است که از «شکل حقوق» سخن می‌گوید و به «ماهیت» آن کاری ندارد. ازاین­رو «مکانیک حقوق» یعنی مجموعه نیروهایی را که در شکل‌گیری و رشد و تحول حقوق دارای سهمی موثر دارند بررسی و تشریح می‌کند. اصولا روش‌شناسی به تمامی آنچه به راه­حل مسائل کمک کند علاقه‌مند است. بنابراین، به خود مسائل و راه‌حل‌ها اعتنا ندارد، بلکه به عوامل موثر در شناخت مسائل و راه‌حل‌ها متوجه است.
در دوران حاضر که هر جامعه با زیادت، بی‌ثباتی و گاه تناقض قواعد و مقررات حقوقی روبه­روست، و مشکلات فنی و اجتماعی ناشی از تفسیر نظام‌های مختلف حقوقی اعم از بین‌المللی و ملّی همچنان برجاست، شناسایی و اجرای روش‌های «حقوق» بسیار ضروری است. در پهنه گسترده حقوق بین‌الملل نیز دیری است که قواعد و مقررات حقوقی دچار تورمی افسارگسیخته شده است. در چنین وضع و حالی به همان اندازه که حوزه‌های مختلف اجتماعی با «حقوق» به نظم کشیده شده و در نتیجه، قواعد بی‌شماری پدید آمده است، حجم آرا، نظرها و ارزیابی‌های علمی نیز بسیار بالا رفته است. ازاین‌رو پرداختن به این روش‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.
در ایران تا کنون درباره روش‌شناسی حقوقی، تحقیقی جدّی به عمل نیامده است. به نظر می‌رسد که کتاب سیری در منظومه حقوق بین‌الملل تا حدودی این خلا را پر کرده باشد./برگرفته از نقد تحلیلی دکتر گودرز افتخار جهرمی بر کتاب مذکور

? تورق بخشی از کتاب …  | ? نقد تحلیلی کتاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *