انتخاب واحد چیست؟ (قسمت اول)

احتمالا تا حالا در مقطع دبیرستان تحصیل می کردید و همیشه درس هاتون مشخص بودند و فقط مرتب می رفتید سر کلاس و آخر ترم امتحان می دادید. اما در دانشگاه مسئله متفاوته. اینجا شما دانشجو هستید و باید دانش و واحد های درسی دانش?را خودتان بجویید. (به ضمه و فتحه بر روی جیم)

1- شما در دوره کارشناسی حقوق برای اخذ مدرک لیسانس باید 140 واحد درسی را بگذرانید. 140 درس نه، 140 واحد. درس های شما یک واحدی یا دو واحدی و یا سه واحدی هستند. اغلب دانشجویان در 8 ترم تحصیلی (4سال) این واحد ها را می گذرانند ولی برخی 9 یا 10 ترمه می شوند و برخی هم زودتر از موعد و در 7 یا 6 ترم دوره کارشناسی را به پایان می رسانند.

2- شما اختیار دارید در هر نیم سال(ترم)، هر درسی را که مایل هستید اخذ نمایید. فقط این اختیار توسط قانون پیش‌نیاز و ترم ورود آنقدر محدود می شود که تقریبا هیچ اختیاری ندارید.? پس علی الحساب 2 محدودیت دارید؛ 1) لیست درس هایی که باید در طول دوره کارشناسی اخذ نمایید، در کانال قرار خواهد گرفت. هر درسی را در هر ترمی که مایل به اخذ آن باشید، می توانید بر دارید. فقط باید درس دیگری که در جلوی اسم آن نوشته شده را در ترم قبل از آن پاس کرده باشید. (مثلا جلوی حقوق کار نوشته “پیش نیاز : مقدمه علم حقوق. یعنی تا زمانی که درس مقدمه علم حقوق را نگذرانده اید نمی توانید حقوق کار را بر دارید.) 2) دانشکده در هر ترم درس هایی که در آن ترم تدریس خواهند شد را به اطلاع همه می رساند و در کانال قرار می گیرد. جلوی هر درس نوشته شده است که ورودی های چه سالی اجازه اخذ آن را دارند. (مثلا اگر نوشته شده “مخصوص ورودی های قبل از 3961” یعنی شما که مهر سال 1396 وارد دانشگاه شده اید و سال بالایی های شما می توانند این درس را بردارند)

3- علاوه بر دو محدودیت قبل، یک محدودیت مهم وجود دارد و آن تعداد نفرات حاضر در کلاس است. (مثلا درس حقوق اداری یک 3 کلاس دارد، که استاد 2 تا از آن ها یکسان است ولی زمان های هر سه کلاس متفاوت است. جلو این اسم این کلاس ها نوشته شده است، “ظرفیت: 45” . یعنی فقط 45 نفری که زودتر ?در سیستم گلستان درس را گرفته و دکمه “اعمال تغییرات” را بزنند موفق به حضور در آن کلاس می شوند. در نتیجه بقیه یا باید ساعت درس یا استاد را تغییر دهند و یا کلا درس را برای ترم بعد بگذارند.) ممکن است بعضا ساعت کلاس ها با هم تداخل داشته باشد و طبیعتا شما نمی توانید مثلا در شنبه ساعت 10-12 همزمان سر دو کلاس باشید. (البته من بودم شد.) امتحانات درس ها هم ممکن است با هم تداخل داشته باشد، در این صورت سیستم گلستان به شما اخطار داده و اجازه نمی دهد درس را بردارید. شما در هر ترم فقط می توانید 20 واحد اخذ کنید، البته اگر معدلتان بالا باشد دانشکده به شما اجازه اخذ 24 واحد در هر ترم را نیز می دهد و اگر خدایی نکرده مشروط شوید، فقط باید 12 واحد اخذ کنید.

4- همه ی این قفل هایی که گفتیم کلید دارند. کلیدشان دست خانم غلامحسینی است.☺️ آموزش در صورت درخواست شما می تواند تمام این محدود ها را بردارد و به شما اجازه بدهد که واحد را در سیستم خود بردارید. فقط حواستان باشد وقتی پیش نیاز درسی را نگذاراندید ممکن است سر کلاس نتوانید مطالب را به خوبی یاد بگیرد و یا وقتی دو امتحان هم زمان دارید، دانشکده بیشتر از دو ساعت به شما وقت نمی دهد و ممکن است وقت کم بیاورید.

?ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *