گزارش جلسه قرائت قرار دیوان بین‌المللی دادگستری

? مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد گزارش جلسه قرائت قرار دیوان بین‌المللی دادگستری که توسط معاونت پژوهشی دانشکده حقوق بهشتی و با همکاری مرکز مذکور روز چهارشنبه مورخ ۹۷/۰۷/۱۱ در تالار آزادی دانشکده حقوق بهشتی برگزار گردید را به شرح زیر منتشر نموده است:

تهران- دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی جلسه­ای با حضور حدود 40 دانشجوی حقوق بین­‌الملل از دانشگاه­‌های مختلف با موضوع “دیوان بین المللی دادگستری و قرار صادره آن درباره اختلاف بین جمهوری ­اسلامی ایران و ایالات متحده­ آمریکا” در محل دانشکده در تاریخ 11 مهر 1397 برگزار کرد.

در ابتدای جلسه و پس از نمایش ویدئویی از دیوان بین المللی دادگستری همراه با زیرنویس فارسی که به وسیله کارآموزان مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد ترجمه شده بود، خانم نازنین قائم مقامی فراهانی، کتابدار مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد خلاصه­‌ای از چگونگی استفاده از وب­سایت دیوان بین­‌المللی دادگستری به منظور یافتن و بازیابی اطلاعاتی همچون پیشینه و اعضای دیوان، قضات اختصاصی، گزارش­‌های سالانه و دیگر اسناد منتشره به شرکت­ کنندگان ارائه کرد. ایشان همچنین به معرفی فرصت‌های شغلی و کارآموزی جاری در دیوان پرداخت.

جلسه با تمرکز بر پنج دعوای ترافعی مربوط به ایران که در دادگاه لاهه طرح شده به ویژه “نقض­های ادعایی عهدنامه مودت 1955، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی (جمهوری اسلامی ایران در برابر ایالات متحده آمریکا)” ادامه یافت. دانشجویان آموختند چگونه اطلاعیه­‌های مطبوعاتی، سوابق شفاهی و درخواست شروع رسیدگی مانند درخواست ایران برای صدور دستور موقت، را بازیابی کنند. شرکت­ کنندگان همچنین شیوه دسترسی به ویدئوهای جلسات استماع دعوا از 5 تا 8 شهریور را فراگرفتند.

سپس جلسه دیوان به صورت زنده نمایش داده شد و آقای عبدالقوی احمد یوسف، رئیس دیوان، قرار صادره را قرائت کرد و اعلام داشت دیوان این قرار موقت را به منظور حفظ حقوق خاص ادعایی ایران صادر کرده است و از طرفین خواست از هر اقدامی بپرهیزند که منجر به تشدید یا طولانی شدن اختلاف گردد.

شرکت­ کنندگان پس از شنیدن قرار دیوان این موقعیت را یافتند که از نظرات و تحلیل آقای دکتر ابراهیم بیگ زاده، ریاست دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی که از اعضای تیم ایران در دیوان بین المللی دادگستری برای همین پرونده نیز هستند و آقای دکتر میرشهبیز شافع، استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و آقای دکتر مهدی ذاکریان، عضو هیات علمی داشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بهره مند شوند. در پایان، جلسه­ پرسش و پاسخ برگزار گردید. 

[در پایان] نسخه­ هایی از منشور ملل متحد و اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری به زبان فارسی بین دانشجویان توزیع شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *