افتخارآفرینی تیم عدالت در هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

?تیم عدالت از دانشکده حقوق بهشتی در هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار گردید توانست از بین 577 تیم به مقام پنجم کشوری دست یابد. همچنین شایان ذکر است که تیم مذکور جایزه‌ی ویژه‌ی بهترین گزاره در مسابقات را از آن خود کرد و گزاره فينال اين دوره از مسابقات نيز پيشنهاد نماينده تيم عدالت بود.

✔️در ادامه می‌توانید متن مصاحبه‌های خبرگزاری ایسنا با نمایندگان دانشکده را مشاهده کنید:

توجه به دانشجویان هزینه نیست، سرمایه گذاری است

یک دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی و از شرکت‌کنندگان “هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران”معتقد است: توجه به دانشجویان هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است.

امید هاشمی در گفت‌و گو با ایسنا، درباره مزیت برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی اظهار کرد: پس از گذشت ۷ دوره از برگزاری این مسابقات، به وضوح می‌توان اثرات مثبت برگزاری آن را در جامعه دانشجویی دید.

این دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: این مناظرات جریان جدیدی در دانشگاه‌های سراسر کشور ایجاد کرده است و از دوره اول تا هفتم با استقبال ویژه دانشجویان رو به‌رو بوده است.

وی که همراه با اعضای گروه “جدال احسن” توانستند دور اول مناظرات دانشجویان ایران را با پیروزی سپری کنند، با حساس برشمردن این دوره تاکید کرد: در رابطه با این دوره قطعا می‌توان گفت حساس‌ترین دوره است زیرا قهرمانان ادوار گذشته در آن حضور دارند که این امر انگیزه ما برای رقابت را افزایش می‌دهد.

این دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است: برگزاری این مسابقات روحیه نقدپذیری را در دانشجویان تقویت می‌کند زیرا فرصت شنیدن صحبت‌های تیم مقابل را پیدا کرده و درمی یابیم باید در گفت و گوها چهارچوب اخلاق را رعایت کرد.

هاشمی راجع به نقاط ضعف و قوت مسابقات ادامه داد: موضوعات گزاره‌ها به موقع طرح می‌شود و کادر اجرایی بسیار پرشور و تلاش هستند که اینها از نقاط قوت مسابقات هستند.

نقطه ضعف مسابقات نیز مسائل پشتیبانی و خوابگاهی است.

پیشنهاد هاشمی برای دوره‌های بعد نیز اضافه شدن گزاره‌های منطقه‌ای و استانی با توجه به چالش‌های موجود بود.

وی در این رابطه افزود: باید سعی کنیم مناظرات ملی دانشجویان را با دعوت از مسئولین ذی ربط کاربردی‌تر کنیم.

این دانشجو خطاب به مسئولان دولت گفت: توجه به دانشجویان و نوجوانان هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و نباید فراموش کرد کشوری که به نیروی جوان خود اتکا نکند، در همه زمینه‌ها دچار مشکل می‌شود. ما دانشجویان امیدواریم مسئولین در حوزه جوانان از مرحله شعار به مرحله عمل برسند.

وی تنها راه برون رفت از چالش‌های مشکل آفرین در جامعه ایران را تنها یک راه دانست که آن راه چیزی نیست جز گفت و گو.

هاشمی در پایان گفت: ابتدا باید مشق گفت‌و گو کنیم و فضای آن در جامعه ایجاد شود تا بتوانیم در فضایی مسالمت آمیز بهترین تصمیم را برای ایران بگیریم.

از اثرات مخرب کنکور تا بالا رفتن تعداد و پائین آمدن کیفیت مقالات

در دومین مناظره روز دوم از هفتمین دوره از مسابقات ملی مناظرات دانشجویان تیم‌های “عدالت” از دانشگاه شهید بهشتی و تیم “جیم” از دانشگاه تهران با یکدیگر به رقابت پرداختند که تیم “جیم” برنده این رقابت شد.

به گزارش ایسنا، در دومین رقابت از هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران تیم “عدالت” در موضع موافق و تیم “جیم” در موضع مخالف بر سر گزاره “کمی‌گرایی، اصلی‌ترین علل تضعیف اخبار حرفه‌ای در دانشگاه‌ها (اساتید و دانشجویان) ” به گفتگو پرداختند.

در ابتدا تیم عدالت به توضیح گزاره پرداخت و گفت: اصولا کمی‌گرایی اصالت دادن به روش ارزیابی کمی است که از مصداق‌های منفی آن می‌توان به مساله‌ی کنکور اشاره کرد که به کمی‌ترین شکل برگزار می‌شود و اثرات مخرب مخصوص خود را دارد.

این تیم ادامه داد: در رابطه با ارتقاء اساتید براساس جدیدترین آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی این آیین‌نامه به قدری به بحث کمی توجه کرده بود که حتی رشته‌ها را ملاک قرار نداده بود. چرا باید برای یک استاد تعیین کرد که تعداد مقالات بیشتری را ارائه دهد؟! چیزی که ما امروز شاهد آن هستیم این است که تعداد مقالات بیشتر و کیفیت آنها کم شده است. ما در زمینه‌کمی بسیار بیشتر از استانداردها هستیم و از لحاظ کیفی عملکرد ضعیفی داشته‌ایم، چرا دانشگاه‌های ما در رتبه‌های علمی مقام بالایی را کسب نمی‌کنند!؟

تیم جیم نیز در موضع مخالف و در آغاز صحبت‌های خود اظهار کرد: باید در نظر گرفت که علت اصلی تضعیف اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌ها کمی‌گرایی نیست. می‌توان گفت اخلاق حرفه‌ای یک مفهوم درونی است. دانشگاهیان تنها با شناخت و فهم خود و آموزش و پژوهشی که انجام می‌دهند اخلاق حرفه‌ای خود را کسب می‌کنند.

این تیم ادامه داد: به اعتقاد ما احساس مسئولیت در راس اخلاق حرفه‌ای است. اگر دانشجو احساس مسئولیت داشته باشد در آن صورت رشد پیدا می‌کند.

تیم جیم فاصله گرفتن دانشگاه و جامعه و از دست رفتن پیوند این دو را مهم‌ترین فاکتور در از بین رفتن اخلاق حرفه‌ای یعنی احساس مسئولیت دانست و متذکر شد: در مجموع محدود کردن اخلاق حرفه‌ای به کمی‌گرایی ما را از بحث اصلی دور می‌کند.

تیم عدالت در ادامه اظهار کرد: وقتی ما راجع به گزاره حرف می‌زنیم باید چارچوب بحث را مشخص کنیم.

تیم عدالت ادامه داد: سرپرست وزارت علوم در سال ۱۳۹۳ آماری مطرح کرد و گفت در سال ۱۳۷۹ شاخص اعتماد مردم به دانشگاه‌ها و اساتید بیش از ۷۲ درصد بوده است، ولی این شاخص در سال ۱۳۹۳ به ۴۳ درصد رسید.

تیم جیم در ادامه گفت: ما از توضیح گزاره خارج نشده‌ایم. باور ما این است که مشکل کمی‌گرایی نیست. ما در دانشگاه‌ها و در مراحل مختلف جذب دانشجو و ارتقاء هیات علمی ناگزیر در ارزیابی کمی هستیم. این ارزیابی نوعی دست‌یابی به شایسته‌سالاری است. اکثرا این ارزیابی کمی به درستی اجرایی نمی‌شود و سلیقه‌های شخصی در آن در نظر گرفته می‌شود.

تیم عدالت در سخنان نهایی خود گفت: ما در گزاره درباره اصلی‌ترین عامل صحبت می‌کنیم و ما تیم مقابل را به توجه بیشتر به گزاره دعوت می‌کنیم. عوامل ضعف دانشگاه‌ها زیاد است، ولی عامل اصلی چیز دیگری است. در کمی‌گرایی ما اصالت را به ارزیابی‌های کمی می‌دهیم.

در انتهای این گفت‌وگو تیم جیم عنوان کرد: از نظر ما در نظر گرفتن تنها کمی‌گرایی داشتن نگاه محدود به ماجراست. به نظر ما رسالت دانشگاه‌ها از بین رفته است. ما از تیم عدالت می‌پرسیم که چرا کمی‌گرایی را علت اصلی از دست دادن اخلاق حرفه‌ای می‌داند و برای از دست رفتن پیوند دانشگاه و جامعه اهمیتی قائل نمی‌شود!؟ این تیم با طرح این پرسش از تیم مقابل که «ملاک جایگزین برای کمی‌گرایی چیست؟» به صحبت‌های خود پایان داد.

محمد سعید ممتازنیا(دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران)، علیرضا هاشم زادگان( دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا دانشگاه امام صادق)، محمدرضا نیکنام (دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه تربیت مدرس)، علیرضا صدیقی (دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تهران) در تیم جیم به مناظره پرداختند.

اعضای گروه عدالت نیز سید مصطفی احمدی (دانشجوی کارشناسی حقوق)، سینا محمدی (دانشجوی کارشناسی حقوقی)، نیما حمیدی (دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل) و سید مجتبی جوادی (دانشجوی کارشناسی حقوق از دانشگاه شهید بهشتی) هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *