فراخوان گردآوری ابتکارات و راهکارهای ارتقای حقوق انسانی در جوامع اسلامی

فراخوان

امور پژوهشی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران با هدف شناسایی دیدگاههای عموم صاحبنظران و محققان و تجربیات فعالان مختلف برای چگونگی ارتقای سریعتر حقوق انسانی در کشورهای اسلامی و ایجاد حساسیت همگانی برای مشارکت عموم اقشار در تامین این هدف، همزمان با روز کرامت انسانی و حقوق بشر اسلامی (14 مرداد) از موثرترین ابتکارات و راهکارهای ارتقای حقوق انسانی در جوامع اسلامی (اعم از کشورهای اسلامی با جوامع مسلمان در کشورهای غیر اسلامی) تقدیر خواهد کرد و ضمن پیگیری عملی راهکارها ، موارد شایسته را منتشر می کند.

 

شرایط شرکت در این فراخوان

 

  • ارائه کنندگان نظر و  ابتکار می توانند با استنادات لازم علمی و معتبر، عوامل و زمینه های نقض حقوق انسانی در جوامع اسلامی یا راهکارهای بهبود وضعیت یا هر دو منظر را تبیین کنند.
  • پیشنهادات می تواند متمرکز بر وضعیت یک کشور خاص اسلامی یا یک جامعه مسلمان در یک کشور غیر اسلامی باشد یا چند کشور اسلامی یا جامعه مسلمانان دارای وجوه مشترک در چند کشور غیر اسلامی را مورد توجه قرار دهند.
  • راهکارها و ابتکارات ارائه شده می تواند مترکز بر وضعیت ساختاری وعوامل سازمانی موثر در روند رعایت حقوق انسانی یا ابعاد هنجاری ،حقوقی وقانونی یا جهات عرفی و رویه ای اجتماعی ، فرهنگی یا نحوه رفتارها و عملکردها باشد.
  • حجم پیشنهادات و ابتکارات محدودیتی ندارد، از حیث زبان نیز می توان به یکی از زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی پیشنهادات را ارائه نمود.
  • هر چه پیشنهادات و ابتکارات ارائه شده مستندتر، واقع بینانه و قابل اجراتر و بهره مند از شاخص های علمی  و داده های آماری و با رعایت اولویت پرداختن به عرصه های حقوق انسانی که مشکلات بیشتری در جوامع اسلامی دارند، عرضه شوند مطلوبیت بیشتری خواهند داشت. مثلا اینکه بهبود فرایندهای مردم سالاری یا رعایت حقوق زنان یا وضعیت دادرسی عادلانه یا آزادی بیان ، آزادی عقیده، حقوق اقلیتها، نفی خشونت و افراطی گری، همبستگی انسانی، حقوق رسانه ها، حقوق مخالفان ومنتقدان، حق بر توسعه، حق بر محیط زیست چگونه تحقق می یابند؟
  • همه پیشنهادات و ابتکارات لازم است طی دو نسخه با فرمت ورد و پی دی اف ارسال شوند.

 

مهلت و نحوه ارسال پیشنهادات و ابتکارات

30 تیرماه 1398

تهران- سید خندان – ابتدای سهرودی شمالی – کوچه شهید سلطانی (قرقاول سابق) پلاک 2. دفتر مرکزی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران

پست الکترونیکی:  IHRC@IHRC.IR

تلگرام:   ihrcsociety@

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *