رایگان شدن سامانه آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی

? طبق اعلام وزارت ارتباطات به اپراتورهای اینترنت کشور، هم‌اکنون سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌های کشور طبق فهرست اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها، مشمول تعرفه رایگان قرار گرفته است و دانشجویان حتی بدون داشتن اعتبار نیز می‌توانند از طریق اینترنت تلفن همراه یا سایر طرق به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

✍️ با وجود این، فهرست اعلامی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص سامانه مذکور جامع نیست و از مسئولین محترم تقاضا دارد که نسبت به اصلاح آن اقدام فرمایند؛ زیرا فهرست اعلامی توسط دانشگاه شهید بهشتی اولاً فقط بخش کوچکی از زیردامنه‌های پرتال دانشگاه را در بر می‌گیرد؛ به نحوی که حتی همه بخش‌های آموزش مجازی نیز در آن، تحت پوشش قرار ندارد. ثانیاً بخش‌هایی که اعلام شده است نیز حداقل در چهار مورد به دلالت استعلام از طریق ping اساساً ما به ازایی ندارد.

✍️ به عنوان مثال از یک سو نشانی پروتکل اینترنت 194.225.24.124 با دامنه vc24.sbu.ac.ir و سایر دامنه‌هایی بعدی آن (vc25، vc26، vc27 الی بعد) که به طور مکرر تغییر می‌کنند و اتفاقاً محور اصلی اتصال به برنامه Adobe Connect و کلاس‌های آنلاین هستند، در فهرست مذکور مشاهده نمی‌شود و از سوی دیگر چهار مورد از نشانی پروتکل‌های معرفی شده ما به ازای خاصی ندارد؛ بنابراین چنین فهرستی نه جامع افراد و نه مانع اغیار است.

✍️ با توجه به اینکه برخی دانشگاه‌ها بخش‌های دیگر سامانه خود من جمله (ایمیل، سامانه گلستان و غیره) را نیز در زمره سامانه‌های مربوط به آموزش مجازی اعلام کرده‌اند؛ شاید مناسب باشد که دانشگاه شهید بهشتی نیز به منظور پرهیز از وضعیت فوق، فهرست جامع‌تری ارائه کند و از تغییر مکرر سرورهای مجازی خودداری کند یا اینکه به طور کلی به جای تمام IP های مذکور فقط IP مربوط به سرور VPN دانشگاه یعنی 194.225.26.34 را به وزارت علوم برای رایگان شدن معرفی کرده و تمام دانشجویانی که می‌خواهند از آموزش رایگان استفاده کنند را دلالت به استفاده از VPN کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *