معرفی مزایای شرکت در المپياد علمي دانشجويي

? با توجه به اتقان المپیاد از لحاظ ضوابط برگزاری، متولیان نظام آموزش عالی کشور این رقابت علمی را ابزار مناسبی جهت شناسایی دانشجویان کوشا و مستعد تلقی می‌کنند؛ از این حیث در برخی مقررات مرتبط با این حوزه برای اعتلای علمی برگزیدگان رویداد علمی مذکور امتیازات و تسهیلات متعددی در نظر گرفته شده است.

?تسهیلات اعطایی به برگزیدگان مرحله نهایی المپیاد به سه دسته قابل تقسیم است:

1. تسهیلات آموزشی:

⚖️ طبق ماده دوم «آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد» مصوب 1393/04/11 دانشگاه‌های دولتی کشور اختیار دارند، رتبه‌های 1 تا 15 مرحله نهایی المپیادهای علمی-دانشجویی را با دریافت معرفی‌نامه از دبیرخانه المپیاد برای ورود به همان رشته یا رشته‌های مرتبط به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش کنند. استفاده از این اختیار توسط دانشگاه‌ها (علی الخصوص برای دانشجویان همان دانشگاه) یک رویه عملی تثبیت شده به شمار می‌رود، به نحوی که جز در موارد استثنایی رتبه‌های برگزیده المپیاد همواره در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش می‌شوند.

⚖️ طبق «آیین‌نامه امکان گذراندن درس‌های اضافی برای دانشجویان دارای استعداد درخشان در دوره کارشناسی ارشد» مصوب 1383/11/28، رتبه‌های اول تا سوم مرحله نهایی المپیاد می‌توانند حداکثر 12 واحد از درس‌های رشته‌های دیگر را انتخاب کنند و همزمان با رشته خود، آن درس‌ها را نیز بگذرانند. دانشگاه در پایان مجاز است گواهی‌نامه‌ای مبنی بر گذراندن درس‌های مذکور به دانشجو اعطا کند.

⚖️ طبق جدول ارزشیابی «آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری» مصوب 1393/03/27 کسب رتبه‌های 1 تا 15 مرحله نهایی المپیادهای علمی-دانشجویی واجد 1 تا 5 امتیاز برای متقاضیان تحصیل در دوره دکتری بدون آزمون خواهد بود؛ این در حالی است که برای مثال دفاع پایان‌نامه با بهترین نمره ممکن یا تألیف یک کتاب بسیار عالی که مرتبط با رشته تحصیلی باشد، هر کدام صرفاً واجد 4 امتیاز خواهد بود.

⚖️ طبق جدول ارزشیابی پیشنهادی شیوه‌نامه‌های اجرایی آزمون‌های ادوار گذشته نیز به دانشگاه‌ها پیشنهاد شده است که برای برگزیدگان المپیادهای علمی – دانشجویی در مرحله ارزیابی تخصصی آزمون نیمه‌متمرکز ورودی دوره دکتری (Ph.D) امتیاز قائل شوند.

2. حمایت‌های مالی:

? رتبه‌های اول تا سوم همه ساله طی جشنی مورد تقدیر قرار می‌گیرند و جوایزی به ایشان تعلق می‌گیرد. معمولاً میزان جوایز را «دست نامرئی آدام اسمیت» در بازار سکه تعیین می‌کند.

?طبق «آیین‌نامه اعطای کمک هزینه و بورس تحصیلی به استعدادهای درخشان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور»مصوب 1379/04/20، رتبه‌های اول تا سوم مرحله نهایی المپیاد در طول تحصیل در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد تا زمانی که بورسیه نشده باشد، از محل صندوق استعدادهای درخشان مستقر در سازمان سنجش آموزش کشور کمک هزینه تحصیلی دریافت خواهد کرد. (البته شاهد مثالی از تأمین اعتبار این آیین‌نامه یافت نشد، اصلاً روی آن حساب باز نکنید!)

?کسب رتبه‌های اول تا سوم طبق جدول نخست شیوه‌نامه‌های اعطای جایزه‌های تحصیلی به دانشجویان صاحب استعداد برتر ادوار گذشته در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای اخذ جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان واجد امتیاز است؛ برای مثال طبق آخرین شیوه‌نامه موجود حسب مقطع تحصیلی متقاضی جایزه بین 50 تا 300 امتیاز به رتبه‌های اول تا سوم مرحله نهایی المپیاد تعلق خواهد گرفت. شایان ذکر است که طبق همان شیوه‌نامه امتیاز رتبه نخست المپیاد (در مقطع ارشد) برابر با نگارش 4 مقاله در معتبرین مجلات بین المللی (Q1) خواهد بود. (با فرض اینکه خود داوطلب تنها نویسنده مقاله باشد!)

? در برخی موارد دیده شده است که دانشگاه‌ها نیز مبالغی را به برگزیدگان المپیاد (رتبه‌های 1 تا 15) پرداخت می‌کنند. نگارنده این مسئله را به علم حضوری در دانشگاه شهید بهشتی درک کرده است.

3. تسهیلات نظام وظیفه:

??‍♂️طبق جدول امتیازات «شیوه‌نامه بهره­مندی دانش­آموختگان برترِ دانشگاهی از تسهیلات خدمت نظام وظیفۀ تخصصی» مصوب 1396/11/10رئیس بنیاد ملی نخبگان، کسب رتبه اول تا سوم در مرحله نهایی المپیاد واجد 80 تا 120 امتیاز خواهد بود؛ این در حالی است که برای مثال فارغ التحصیلی شدن از مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی (ضریب هم‌ترازسازی 1.03) با نمره 20 صرفاً 102.5 امتیاز خواهد داشت.

? در آینده‌ای نه چندان دور در جلسه‌ای با حضور جناب آقای دکتر محمودی معاونت محترم آموزشی دانشکده به تبیین راهکارهای جدید برای مدیریت بهتر فرآیند المپیاد امسال خواهیم پرداخت …

69 دیدگاه در “معرفی مزایای شرکت در المپياد علمي دانشجويي”

  1. سلام .ممنون میشم اگر اطلاعات بیشتری در مورد مثل کتاب ها یا منابع مناسب برای مهندسی برق یا اساتید و امکانات لازم این ازمون دارید معرفی کنید.ایا اموزشگاهی در تهران وجود داره که اختصاصا روی المپیاد دانشجویی کار کنه ؟

    1. سلام و احترام
      رشته تخصصی من حقوق است؛ بدین لحاظ در خصوص منابع لازم برای سایر رشته‌ها اطلاعاتی ندارم. در خصوص المپیاد حقوق نیز طبق نظرسنجی که از دانشجویان ادوار گذشته المپیاد داشتیم برخی منابع پیشنهادی را در سایت و کانالی که در معیت فعالیت می‌کند، اطلاع‌رسانی کردیم. در خصوص آموزشگاه نیز اطلاعاتی ندارم.

  2. الهه
    با سلام و احترام
    دانشجوی سال 2 دکتری زیست شناسی شهید بهشتی هستم شرکت در این المپیاد چه مزایایی میتونه برای من داشته باشه؟ آزمون المپیاد چند مرحله است؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. سلام اگه در مرحله اول ازمون غیر متمرکز نفر اول باشیم میشود از امتیاز ان برای ازمون لیسانس به پزشکی استفاده کرد

  4. سلام ممنون بابت مقاله‌ی بسیار مفیدتون.
    پرسشم این است که آیا امکان دارد که هم سال سوم ( به قصد محک و آشنایی با سوالات) و هم -اگر قبول نشدیم- سال چهارم کارشناسی در المپیاد شرکت کنیم؟ مشکلی پیش نمی‌آید؟ پیشاپیش ممنون از پاسخگویی شما.

    1. سلام
      خواهش می‌کنم. بله، این امکان وجود دارد که هم در سال سوم و هم در سال چهارم نسبت به شرکت در المپیاد اقدام کنید.

  5. سلام و خدا قوت
    در المپیاد متمرکز حقوق(آزمون کارشناسی ارشد) به کدام دروس 17گانه امتحانی باید پاسخ داد؟ چون به طور مثال در آزمون غیرمتمرکز اصول و فقه را داریم اما اصلا چنین امتحانی در ارشد نیست و متون فقه هست.

    1. سلام
      در مکاتباتی که با سازمان سنجش آموزش به طور شخصی داشتیم به هیچ نتیجه ای نرسیدیم. اگر شما فهمیدید به ما هم بگید 🙂

  6. سلام و خسته نباشید
    ببخشید اگه توی المپیاد رتبه کسب بشه انتخاب و ورود به رشته کارشناسی ارشد فقط در رشته خودمون امکان پذیره یا میشه توی هر رشته ای از رشته های شناور هم پذیرفته شد؟

    1. سلام و احترام
      برای اطلاعات بیشتر به وب سایت بنیاد ملی نخبگان بخش نظام وظیفه تخصصی دانشگاهی مراجعه کنید.

      1. سلام وقتتون بخیر ببخشید شرکت در المپیاد دانشجویی محدودیت رشته هم دارد؟ مثلا رشته من تربیت بدنیه ولی میخوام المپیاد زیست شرکت کنم امکانش هست ؟

  7. سلام با مدرک مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان می توانیم در المپیاد دانشجویی رشته روانشناسی شرکت کنیم آیا باید از طریق کنکور ارشد اقدام کرد؟

    1. سلام و احترام
      المپیادهای دانشجویی منوط به دانشجو بودن داوطلب هستند؛ بنابراین اگر دانشجوی سال سوم یا چهارم باشید میتوانید شرکت کنید.

  8. با سلام. در دفترچه گفته باید متقاضی هفتاد واحد پاس کرده باشه. 70 واحد رو باید زمان ثبت نام پاس کرده باشیم یا زمان شرکت در آزمون؟

    1. سلام و احترام
      معمولاً وقتی شرایطی را در دفترچه کنکور ذکر میکنند ملاک را لحظه ثبت نام قرار میدهند مگر بنا به معاذیری تاریخ دیگری را صراحتاً ذکر کرده باشند؛ با وجود این، از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی سازمان سنجش پیگیری کنید.

  9. سلام من هنوز 70 واحدم کامل نشده ولی میخوام با کنکور کارشناسی ارشد آشنا بشم. ورودی مهر 98 هستم وتیر 1401 فارغ‌التحصیل میشم. آیا باید این گزینه رو تیک بزنم؟

    1. سلام
      نه نیازی نیست. بین بچه ها متعارف است که برای آشنایی با کنکور کارشناسی ارشد در آن شرکت کنند و تا آنجا که من سراغ دارم مشکلی هم پیش نمی آید.

  10. سلام ببخشید من رشته م زبان و ادبیات عربی هست آیا می تونم در المپیاد رشته الهیات یا ادبیات فارسی شرکت کنم؟؟

  11. سلام وعرض ادب اگرممکن است درموردالمپیاد رشته علوم قرآن و حدیث توضیحاتی بفرمایید.
    سؤالی هم دراین باره داشتم بستگان بنده بسیار اصرار دارندکه بنده دررشته علوم سیاسی ادامه تحصیل بدهم، من به این رشته علاقه مند هستم،معتقد هستم رشته علوم سیاسی آینده نداردواین انتخاب بنده صحیح است، اما بستگانم می‌گویند چون بنده دانشجوممتازهستم بهتراست، دررشته علوم سیاسی ادامه تحصیل بدهم. این اصرارباعث شده کمی سردرگم بشوم.

  12. سلام
    دانشجوی ارشد شیمی دانشگاه تهران هستم
    با رتبه کنکور بطور مستقیم وارد امتحان نهایی المپیاد شدم
    رتبه یک تا سه فرمودید معادل نوشتن چهار مقاله است؟!
    برا فاند گرفتن برای دوره دکتری چطور!؟ ارزشی داره
    اگر قرار هست مبلغی پرداخت بشه میدونین که مبلغ چقدره؟!

  13. سلام و عرض ادب
    سوالی داشتم
    نحوه ی نمره دهی المپیاد چطور است ؟
    مثلا در المپیاد زیست ضریب سوالات اختصاصی از ضریب سوالات عمومی بیشتر است ؟

  14. سلام
    ببخشید المپیاد دانشجویی مرحله جهانی هم دارد؟!

    من امسال فارغ التحصیل میشوم؛اما اگر یک درس را حذف کنم؛سال دیگر نیز دانشجو هستم(ترم9)و طبق قانون اگر در نیم سال اول فارغ التحصیل بشی،بازهم در خرداد میشه المپیاد داد
    میخواستم بدونم برای ترم 9 هم همچین قانونی هست؟
    یعنی اگه حذف کنم؛سال دیگه اجازه شرکت دارم؟!

  15. سلام ایا آن کسانی که در مرحله اول متمرکز قبول میشن چه امتیازی دارد و اینکه وقتی وارد مرحله نهایی میشن چند نفر هستن و رقابت صورت میگرد؟
    وایا مثلا هر کسی که در ارشد ان گرایش را انتخاب کرده است مورد امتحان قرار میگرد در مرحله نهای تشریحی
    یا اینکانه باید ان دروسی را که اعلام کرده اند امتحا گرفتع شود؟

  16. سلام و احترام.خداقوت.آیا میتوان بصورت گروهی هم در المپیاد دانشجویی شرکت کرد؟ به چه صورت؟ در مبحث زیست سلولی مولکولی و شیمی

  17. با سلام اگر کسی دانشجوی رشته حقوق باشد و در المپیاد ادبی شرکت کند در صورت رتبه برتر شدن می تواند در رشته المپیادی خود تحصیل کند بدون کنکور ارشد و برعکس .

    1. سلام
      آیین نامه ها هر سال در حال تغییر است و همچنین طرح ها بنیاد خیلی متنوع شده است. باید به سایت بنیاد ملی نخبگان مراجعه کنید.

  18. سلام وقتتون بخیر من امسال رتبه ۸ شدم میخوام را ارشد بدون ازمون درخواست بدم ولی نمیدونم مراحلش چیه اگه ممکنه راهنمایی کنید

    1. سلام
      حتماً با دفاتر استعداد درخشان دانشگاه هایی که میخواهید در آنجا قبول بشوید سریعاً تماس بگیرید تا راهنمایی تان کنند.

  19. برای المپیاد حقوق باید دروس یک گرایش رو درکنکور زد و یا باید همه ی دروس و همه سوالات رو پاسخ داد؟ دتبه المپیاد بر اساس تراز یک گرایشی ک زدیم تعیین میشه و یا تراز همه ی دروس و همه ی سوالات کنکور ارشد؟

  20. سلام
    آیا با مدال برنز المپیاد میشه بدون آزمون دکتری پذیرش گرفت از همون دانشگاهی که ارشد داری میخونی ؟

  21. سلام
    ایا با مدال برنز المپیاد میشه دکتری رو بدون آزمون پذیرش گرفت از همون انشگاهی که داری ارشدتو میخونی ؟

  22. سلام روزتون بخیر ببخشید… المپیاد های دانشجویی چه اهمیتی در دانشگاه های خارجی داره؟ برای بورسیه کمک میکنه؟ ممنون?

  23. سلام
    ممنون میشم راهنمایی کنید برای موفقیت در المپیاد غیرمتمرکز برای رشته حقوق چه منابعی رو باید مطالعه کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *