مقدمه
همكاري با دانشگاهها به عنوان نهاد مولد و مروج علم و دانش در جامعه ، يك فرصت مغتنم و حتي فراتر از آن يك ضرورت براي دولت و دستگاههاي اجرايي به شمار مي رود و سازمان اداري و استخدامي كشور نيز به واسطه ماموريتهاي خود در مسير توسعه و تحول علمي نظام اداري با درك اين ضرورت ، در پي بهره گيري از ظرفيت هاي گوناگون همكاري با دانشگاهها و جامعه دانشگاهي است. يكي از ظرفيت هاي بسيار غني در اين عرصه، حمايت از پژوهشهاي اصيلي است كه در قالب پايان نامه كارشناسي ارشد و رساله دكتري در دانشگاهها انجام مي گيرد. اين سازمان تلاش مي كند با هدايت اين فعاليت ها به سمت مسائل اصلي و مبتلابه نظام اداري، ضمن كاربرديتر شدن پژوهشهاي دانشگاهي، زمينه تبيين و حل برخي از اين مسائل را با مشاركت علمي دانشگاهيان فراهم آورد تا ازين طريق ارزش افزوده مضاعفي براي كشور ايجاد شود. بر همين اساس، امور مطالعات نظامها و فناوريهاي مديريتي همه ساله با شناسايي و گردآوري نيازها و اولويتهاي پژوهشي و مسائل پيش روي حوزه هاي مختلف سازمان، فهرستي از اين اولويت ها را جهت استفاده دانشجويان محترم تحصيلات تكميلي و اساتيد گرانقدر فراهم مي آورد كه محورهاي زير با همين رويكرد به عنوان اولويت هاي پژوهشي سازمان ارائه شده است.
دانشجويان علاقمند مي توانند با انتخاب يكي از محورهاي ذيل و تعريف عنوان و پروپوزال پايان نامه خود در قالب آن، ضمن مراجعه به دستورالعمل حمايت از پايان نامه هاي كارشناسي ارشد و رساله هاي دكتري در صفحه امور مطالعات نظامها و فناوريهاي مديريتي، نسبت به دريافت، تكميل و ارسال فرم شماره 2 و پروپوزال خود به آدرس MSTS@arogov.ir اقدام نمايند. عناوين پيشنهادي ابتدا در جلسه شوراي پژوهشي سازمان مطرح شده و در صورت تاييد از دانشجو دعوت خواهد شد تا در جلسه آتي شورا به ارائه پروپوزال خود و استماع نظرات اعضا بپردازد. در صورت تاييد نهايي، پايان نامه يا رساله مذكور مشمول حمايت مادي و معنوي قرار ميگيرد. بديهي است ارائه پروپوزال به امور مطالعات نظامها و فناوريهاي مديريتي مي بايست قبل از تصويب در دانشگاه مربوطه صورت پذيرد.
موضوعات و عناوين پيشنهادي مطالعاتي براي سال 1400
محورهاي حوزه حقوقي و سلامت اداري
- طراحي مدل جهت بسترسازي مشاركت و نظارت همگاني بر عملكرد دولت با تاكيد بر استفاده از ظرفيت سازمان هاي مردم نهاد
- بررسي تطبيقي نحوه بهرهگيري سازمانهاي مردم نهاد فعال در حوزه بازرسي و صيانت از حقوق مردم
- طراحي الگوي ارزيابي عملكرد با تكيه بر دريافت بازخورد از شهروندان
- انجام مطالعات تطبيقي در زمينه مقررات انضباطي كاركنان دولت در كشورهاي منتخب
- بررسي ساختار و تشكيلات مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت اداري در ساير كشورها
- بررسي شيوه هاي اعمال نظارت دروني در ساختار اداري كشورهاي منتخب
- مطالعات تطبيقي مربوط به نحوه جبران خسارات وارده به مردم ناشي از عملكرد دستگاه هاي دولتي
- انجام مطالعه در زمينه مقررات حمايتي مربوط به بازماندگان جنگ در ساير كشورها
- مطالعه تطبيقي نحوه و راهكارهاي ارتقاء و بهبود موقعيت كشور از لحاظ شاخص هاي بينالمللي سنجش فساد با هدف ارتقاء جايگاه كشور در رتبه بندي هاي بين المللي
- مطالعه تطبيقي شناسايي و احصاء تجارب موفق در رفع و مديريت گلوگاه هاي فساد در 10 كشور موفق دنيا
- مطالعه تطبيقي و احصاء تجارب موفق در كشف و مقابله با فساد در 10 كشور موفق
- مطالعه تطبيقي مديريت تعهد بالا و ايجاد سازمان هاي سالم در كشورهاي موفق و راهكارهاي بومي سازي آن در ايران
- مطالعه تطبيقي سياست ها، قوانين و مقررات و نحوه رسيدگي به تخلفات اداري كاركنان در 10 كشور برتر دنيا و احصاء تجارب موفق
- مطالعه تطبيقي نحوه پيشگيري و آموزش و توانمندسازي كاركنان در 10 كشور دنيا در كاهش تخلفات اداري كاركنان و احصاء تجارب موفق
- بررسي تطبيقي شاخص هاي بين المللي سنجش ميزان فساد و سلامت اداري (تحليل نقلط قوت و ضعف هر يك)
- بررسي استفاده از تكنيك هاي داده كاوي براي كشف فساد و تخلفات مالي
- طراحي مدل بهينه تصميم گيري و خط مشي گذاري در نظام اداري
دستورالعمل حمايت از پاياننامههاي كارشناسي ارشد و رسالههاي دكتري
به منظور حمايت از پايان نامه هاي كارشناسي ارشد و رساله هاي دكتري در زمينه اولويتهاي پژوهشي مورد نياز سازمان اداري و استخدامي كشور علاقه مندان مي توانند پس از مشاهده اولويت ها به شرح فوق و مطالعه آيين نامه حمايت از پايان نامه ها و رساله هاي دانشجويي، ضمن پركردن فرمهاي پيوست اين آيين نامه، مدارك و مستندات لازم را براي بررسي به دبيرخانه شوراي پژوهشي سازمان(امور مطالعات نظام ها وفناوري هاي مديريتي) به نشاني پست الكترونيكي MSTS@arogov.ir ارسال نمايند.
ماده (1) مقدمه
در دنياي امروز، دانايي يكي از محورها و شاخصهاي اصلي پيشرفت و تعالي نظامهاي اداري و مديريتي هر كشوري به شمار ميرود. سنجش سطح دانايي به ميزان توليد و مصرف اطلاعات و گسترش دانايي به دسترسي سريع و آسان به منابع علمي موثق وابسته است. توسعه زيرساختهاي كمي و كيفي پژوهش دانشگاهي در سالهاي اخير نهتنها موجب بهكارگيري و بهرهبرداري از ظرفيتهاي فكري بخش عظيمي از دستگاه توليد علم ميشود، بلكه باعث نهادينه ساختن و تقويت پژوهش در حوزه اداري و مديريتي نيز خواهد شد. به همين منظور، سازمان اداري و استخدامي كشور بهمنظور شناسايي و رفع مسائل و مشكلات موجود نظام اداري كشور و مطالعه و شناخت علمي آن توسط جامعه دانشگاهي، حمايت از پاياننامههاي مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري را در اولويت برنامههاي حمايتي خود قرار داده است.
ماده(2) اهداف
- كمك به توسعه تحقيقات كاربردي و توسعهاي دانشجويان در حوزه نظام اداري و مديريت بخش عمومي كشور؛
- توسعه ارتباط سازمان با دانشگاهها و مراكز پژوهشي و دانشجويان بهمنظور تبادل دانش و تجربه؛
- تشويق دانشجويان مستعد براي جذب در فعاليتهاي پژوهشي و مطالعاتي مرتبط با موضوعات نظام اداري و مديريت بخش عمومي؛
- كمك به توانمندي پژوهشگران دانشگاهي در اجراي پروژههاي مرتبط با نظام اداري و مديريت بخش عمومي؛
ماده(3) اولويتهاي پژوهشي موردحمايت
پاياننامهها و رسالههاي كارشناسي ارشد و دكتري كه موضوع آنها در فهرست اولويتهاي پژوهشي مورد تائيد شوراي پژوهشي سازمان قرارگرفته و يا به پيشنهاد دانشجو در اين شورا مورد تائيد قرار گيرد، توسط سازمان حمايت ميگردد.
تبصره 1: دانشجويان ميتوانند بر اساس فرم شماره (1) پيوست، موضوعات خارج از فهرست اولويتهاي پژوهشي سازمان كه مرتبط با حوزه نظام اداري و مديريت عمومي كشور هستند را براي طرح و بررسي در شوراي پژوهشي به دبيرخانه شورا (امور مطالعات نظامها و فناوريهاي مديريتي) ارسال نمايند.
تبصره 2: دانشجويان ميتوانند براي اطلاع از فهرست اولويتهاي پژوهشي سازمان به درگاه سازمان امور اداري و استخدامي به نشاني www.aro.gov.ir مراجعه نمايند.
ماده(4) فرايند بررسي و تصويب پروپوزال
- 1-دانشجويان متقاضي بايد عنوان پاياننامه خود را در چارچوب يكي از اولويتهاي پژوهشي مصوب سازمان انتخاب و در قالب فرم پروپوزال دانشگاه محل تحصيل به همراه فرم تكميلشده شماره (2) (فرم درخواست همكاري پژوهشي) به امور مطالعات نظامها و فناوريهاي مديريتي ارسال نمايند.
- 2-امور مطالعات نظامها و فناوريهاي مديريتي موظف است نظر “كارگروه بررسي پاياننامهها و رسالههاي دانشجويي” را در خصوص پروپوزالهاي پيشنهادي اخذ و ظرف مدت يك ماه نسبت به طرح پروپوزال ارائهشده در شوراي پژوهشي اقدام و نظر نهايي را به متقاضي اعلام نمايد.
- 3-دانشجويان متقاضي بايد پروپوزال تائيد شده توسط شوراي پژوهشي را در شوراي تحصيلات تكميلي دانشگاه محل تحصيل به تصويب رسانده و حداكثر ظرف يك ماه تصوير پروپوزال تصويبشده را به امور مطالعات نظامها و فناوريهاي مديريتي ارسال نمايند.
ماده (5) حمايت مالي
- 1-بهمنظور تأمين بخشي از هزينههاي تدوين و نگارش پاياننامههاي كارشناسي ارشد و رسالههاي دكتري دانشجويان، حمايت مالي بر اساس ارزيابي كه توسط «كارگروه بررسي پاياننامهها و رسالههاي دانشجويي» انجام ميشود براي پاياننامههاي كارشناسي ارشد تا سقف 30/000/000 ريال و براي رسالههاي دكتري تا سقف 60/000/000 ريال پس از تائيد شوراي پژوهشي پرداخت ميگردد.
- 2-پرداخت در دو مرحله انجام ميشود، مرحله اول به ميزان يكسوم سقف كمك مالي تعيينشده پس از تصويب نهايي پروپوزال توسط شورا و تحصيلات تكميلي دانشگاه و مابقي آن پس از دفاع نهايي و ارزيابي كيفي توسط كارگروه فوقالذكر و تائيد شوراي پژوهشي انجام ميشود.
- 3-سازمان در زمينههايي مانند استفاده از منابع تخصصي، بهرهگيري از مشاوره علمي كارشناسان سازمان و نيز معرفي به واحدهاي تابعه سازمان جهت تهيه آمار و اطلاعات، مساعدتهاي لازم را به عمل خواهد آورد.
ماده(6) مدارك موردنياز
مدارك و مستندات لازم براي حمايت مالي از دانشجويان عبارت است از:
- 1-تكميل و ارائه فرم درخواست حمايتهاي مالي فرم شماره (2)؛
- 2-سه نسخه از پروپوزال پيشنهادي؛
- 3-تصوير تائيديه پروپوزال ؛
- 4-ارائه يك نسخه صحافي شده از پاياننامه به همراه فايل الكترونيكي مربوطه پس از دفاع؛
- 5-ارائهي يك نسخه خلاصه مديريتي به همراه فايل الكترونيكي مربوطه؛
- 6-ارائه نامه تأييديه از طرف دانشگاه مربوطه مبني بر تاريخ دفاع، نمره دريافتي و موضوع پاياننامه.
تبصره 1: مسئوليت صحت كليه مطالب مندرج در پاياننامه به عهده دانشجو است.
تبصره 2:پاياننامههايي كه از طرف دستگاهها و سازمانهاي ديگر مشمول حمايتشده باشند از سوي سازمان موردحمايت قرار نخواهند گرفت.