دکتر محقق داماد: ایمان یعنی پناه آوردن به دامن خدایی که نامش صلح است

دکتر محقق داماد، استاد دانشکده حقوق بهشتی، در نشستی با عنوان «صلح و دموکراسی» به ایراد سخنرانی پرداختند. نشست مذکور توسط گروه صلح انجمن جامعه شناسان ایران برگزار گردیده بود. به گزارش روزنامه اطلاعات به نقل از خبرگزاری جماران متن سخنرانی مذکور به شرح زیر است:

آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد در این نشست گفت: فکر می کنم نام امانوئل کانت برای همه آشنا باشد. این فیلسوف بزرگ که بنیانگذار حقوق بشر، صلح و آشتی شناخته شده در سال های میانی عمر به تألیف رساله ای با عنوان «صلح پایدار» دست زد. در مقدمه این رساله نوشته شده که کانت این عنوان را از یک تابلو آویزان در هلند بهره برداری کرده است. در بالای آن تابلو که عکس گورستان بوده نوشته بوده «سرزمین صلح پایدار».

مدیر گروه حقوق دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: آن تابلو می خواسته بگوید جای صلح پایدار گورستان است و تا بشر زنده است می جنگد. این یک نظریه است که مقتضای ذات بشر است که به دیگری حمله کند. کانت طرحی پیش بینی کرد که بعداً تبدیل به مجمع ملل و سازمان ملل شد. کسی در نقد نظریه کانت نوشته بود که از تاریخ تألیف رساله تا زمان تألیف آن مقاله، در خود آلمان ۱۳۰ جنگ اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: آیا صلح پایدار ناممکن است؟ آیا محال است که جنگ را کنار بگذاریم و با صلح و آشتی زندگی کنیم؟ به نظر می رسد که لااقل کتاب عهد جدید (یعنی انجیل) کتاب صلح، آرامش و تبشیر و عیسی(ع) پیامبر صلح است. من نمی دانم در دنیای مسیحیت امروز تعلیمات عیسی(ع) کجا است؟!

آیت الله محقق داماد یادآور شد: قرآن می گوید بشر اگر دو اصل را رعایت نکند یقینا به سمت جنگ می رود و خونریز می شود. بشر با دو بال ایمان و عمل صالح به سوی آرامش، دوستی و صلح می رود. ایمان یعنی پناه آوردن به دامن خدایی که نامش صلح است؛ سلام یکی از نام های خدا است. خدا به معنای صلح و آرامش و اسلام به معنای تسلیم در برابر صلح و آرامش است. با کمال تأسف به نام خدا بچه هایی یتیم و زنانی بیوه می شوند؛ زیرا این افراد معنی خدا را نفهمیده اند.

وی در خصوص عمل صالح گفت: «صالح» و «صلح» از یک ریشه است. عمل صالح یعنی عملی که دنباله رو صلح باشد. اگر انسان به چنین خدایی ایمان بیاورد در آغوش صلح است و خودش را گل سرسبد آفرینش نمی بیند و برای آراء، افکار و اظهار نظر همه انسان ها احترام قائل است. از درون چنین ایمانی تمام بندهای حقوق بشر بیرون می آید.

مدیر گروه حقوق دانشگاه شهید بهشتی افزود: بر اساس سوره فرقان مؤمن کسی است که به زمین پیرامون با تواضع برخورد کند؛ برای طبیعت احترام قائل است و خود را ذره ای از طبیعت می داند و همه را به هم پیوند می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *